Trainen op het trainingsrek

In Kei Boulderhal staat een trainingsrek waaraan veel verschillende oefeningen kunnen worden gedaan die zorgen voor meer kracht en lichaamsspanning.

Let op! Het trainingsrek is geen klimrek. Er mag niet op het rek geklommen worden en voeten moeten ter alle tijden dicht bij de grond blijven (geen voeten in het rek). Voor jeugd onder de 18 jaar is het rek alleen toegankelijk onder begeleiding van een Keitrainer of met toestemming van het barpersoneel.

Probeer je oefeningen aan het rek altijd te laten bestaan uit 3 sets van een x-aantal herhalingen (waar je je goed bij voelt) met een aantal minuten rust tussen de sets.

Zorg ervoor dat je de oefeningen zonder al te veel moeite uit kan voeren. Lukt je dit niet dan zijn er hulpmiddelen zoals elastieken waar je, bijvoorbeeld met optrekken, je voet in kunt zetten. Focus je op de bewegingen en het goed uitvoeren hiervan. Doe geen oefeningen die moeilijk voor je zijn na een zware bouldersessie.

Pull ups

Een pull-up begint, net als veel andere oefeningen waarbij je aan je armen moet hangen, in een actieve basishouding. In onderstaande video wordt deze basishouding de ‘active hang’ genoemd. Actief hangen is al een oefening op zich. Je wilt tijdens hangtraining, optrekken, campussen en ook tijdens het boulderen deze actieve houding gebruiken om de juiste spieren te activeren. Je voorkomt hiermee schouder en rug blessures (die ook voor pijnpunten in de armen kunnen zorgen).

Stap 1: Oefen actief hangen door te gaan hangen en van een passief hangen (zoutzak) naar actief hangen te gaan. Herhaal deze beweging een aantal keer achter elkaar waar je je goed bij voelt. Rust. Herhaal de oefening. Rust. Herhaal de oefening. Op die manier doe je drie keer een aantal herhalingen. Het is belangrijk dat je actief hangen beheerst.

Is je gripkracht de beperkende factor bij het optrekken, kijk dan ook eens bij ‘trainen op de beastmakers‘.

Buikspieroefeningen

Denk je aan buikspieroefeningen dan zijn dat al snel ‘crunches’ waarbij je op je rug ligt en je rug buigt door met je hoofd richting je knieën te gaan. Veel mensen ervaren dit als een onprettige oefening. Het trainingsrek in Kei Boulderhal geeft je de mogelijkheid om op verschillende manieren (eventueel met ringen of TRX) buikspieroefeningen te doen. Je ziet ze in onderstaande video.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!